tirsdag 14. juni 2011

Gi blod!


I dag er det den internasjonale blodgiverdagen!  

Og i den forbindelse arrangerer nå Norges Røde Kors og Blodbanken i Oslo Norges første og største bloggaksjon. 14. juni 2011 setter vi alle kluter til og farger sosiale medier med ett enkelt budskap: Gi blod! Aksjonen har fått navnet ”Blogg for livet” og finner sted i forbindelse med den internasjonale blodgiverdagen. 
Målet vårt: Å rekruttere flest mulig blodgivere i løpet av 24 timer 

Vi trenger nye blodgivere

Dagens blodgivere blir eldre og eldre. Unge blodgivere. Givere som har muligheten til å gi liv i de neste 40 årene. Norge må være selvforsynt med blod og blodprodukter, og fordi det ikke kan fremstilles kunstig, er hver enkelt blodgiver livsviktig!

Hvorfor gjør vi dette? 
Fordi det ikke er alle forunt å gi liv. 20 % av befolkningen er ikke i stand til å gi blod. Langt flere er redd for blod. Redd for sykehus. Redd for å finne ut at de er syke. Det er få som evner å gi liv. Det krever mer enn god helse. Det krever mot. Det krever dedikasjon og det krever prioritering. Det krever mennesker som våger å gå i front. Som forstår samfunn og fellesskap. Mennesker med et sunt liv og sunne verdier.
Behovet for blod vil bare øke i og med at befolkningen i Norge blir eldre, og det er den eldre generasjonen som trenger mest blod. Dessuten gjøres stadig nye medisinske fremskritt som baserer seg på blod og blodprodukter, spesielt gjelder dette innen kreftbehandlingen.
 

Hva kan du gjøre for å bidra? 
Gå inn på http://bloggforlivet.no og trykk på linken GiBlod.no for å registrere deg som blodgiver!

Nå lurer du kanskje på om jeg har registrert meg eller om jeg allerede er blodgiver. Der må jeg dessverre si nei... Grunnen er at jeg ikke kan være blodgiver. Men jeg kjenner mange som er blodgivere og som er med på å redde liv, og jeg beundrer deres innsats! Derfor håper jeg at så mange som mulig i dag og i tiden som kommer registrerer seg og dermed bidrar til at Norge har nok blod til enhver tid.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at nettopp du stakk innom bloggen min, håper du har hatt en flott opplevelse:)