onsdag 14. juli 2010

Tur/ retur Danmark!

Så begynner ting å komme på plass, og det er endelig tid til å sette seg ned foran pc'n. Mandag i forrige uke satte vi kursen for Larvik og overreise til Hirtshals. Vi skulle kjøre om natten via Gjøvik, for vi så for oss at å overnatte på hotell ble kaos når vi skulle være oppmøtt før klokka 7 på kaia for innsjekk. Klokka 4 sånn ca ankom vi Larvik, og i det bilen stanset våknet alle tre barna... Vi voksne kunne derfor se langt etter litt søvn, og lillebror var i storform. Lykken var vel på mange måter at han da fikk mat når vi kom ombord og ei flaske melk, og dermed sov hele overfarten! Lite merket han dermed til bølgeskvulp og sjøgang slik visse andre gjorde;)

Vi hadde booket turen via ColorLine, en såkalt Kort-ferie-kort pakke der hotell, overfart og inngang til 15 forskjellige parker er inkludert. Dessverre så bestilt vi denne alt for sent, og hotellet vi kom til i Århus var en skikkelig skuffelse. Vi prøvde å få byttet, men det var fullt overalt hvor vi prøvde. Løsningen ble å innta nok allergimedisin før jeg selv la meg, og tilbringe minst mulig tid på rommet, teppelagte soverom er ikke noe for meg:( Men vi var som sagt ikke i Danmark for å tilbringe tid på et hotell heller da;)

I Danmark besøkte vi Legoland, Djurs, Randers Regnskog, Skandinavisk dyrepark og Tivoli Friheten i Århus. Alle tre barna storkoste seg, og jeg er ikke i tvil om at jeg har verdens tøffeste barn! Vi var kjempeheldige med været hele tiden vi var i Danmark, det vil si vi hadde enkelt regnbyger da vi besøkte venner på Sjælland på torsdagen, men barna fikk tatt et bad likevel. Og så var det regn, lyn og torden når vi våknet avreise dagen, men det viktigste er at vi hadde kjempeflott vær de dagene vi tilbragte i parkene!

Legoland hadde vi aldri besøkt før, men det frister ei heller til gjentagelse.... Masse kø overalt, følte jeg vasset i folk i perioder. Etter klokka 18 var det mye roligere, men da begynte jentene å bli lei. Lillebror derimot sov, var våken, sov, lekte, prøvde å spise, drakk mye, ja han levde et rolig å avslappet liv den uken vi var borte, ingen rutiner, ikke noe stress;)

En ting jeg slet med i Danmark var tilgangen på butikker og barnemat... Lite visste jeg om åpningstidene der nede, vi var jo der for to år siden og jeg trodde da at byen vi var i var veldig tam...det var den ikke! Det er nemlig ikke vanlig med åpne butikker noe særlig etter klokka 18 i Danmark. Uvant for oss nordmenn som har døgnåpne butikker året rundt... Men litt shopping fikk vi til da vi tok en tur til Randers på lørdagen, lillebror fikk noen nye MeToo klær og mor fikk seg sandaler:)

Når det gjelder barnemat så var utvalget på de butikkene vi fant minimalt, eller så var det bare vi som rett og slett ikke fant de rette hyllene. All barnemat var økologisk og det er jo ingen krise, men utvalget var bare helt på bunn. Heldigvis hadde jeg pakket med meg en del middagsglass, så det var ikke mange dagene vi var nødt til å finne andre løsninger for krespisten vår.

Turen tilbake til Norge gikk via Larvik, så til Gjøvik hvor vi fikk det flotte rommet på hotellet der! Jentene fikk sitt eget, mens lillebror og vi voksne hadde vårt innom deres.

Etter frokost dagen derpå fikk barna plasket av seg en del energi før vi vendte snuten hjem. Kan tro de koste seg på spa, med 37 grader i bassenget og skiftende lys! Turen fra Gjøvik og hjem gikk bra, og det var en sann glede å parkere hjemme og få tømt bilen for alt pikk-pakk, begynne å vaske møkkete klær, legge på plass ubrukte klær, og sette ting i system igjen. Lillebror la seg klokka 1930 og sov helt til 930 dagen etter! Juhu for en frisk gutt:) (skal ta mer om lillebrors snufse senere)

Nå er all taxfree kommet i de rette hyllene, alt er oppvasket og livet begynner å komme tilbake til normalen igjen. Borte bra- hjemme best!!!